marți, 8 martie 2011

* Modulul 1

     Vă rog să postaţi în cadrul acestui topic reflecţiile voastre la adresa Modulului 1 al cursului "Instruirea în Societatea Cunoaşterii".
1. Cum pot proiectele sa-i ajute pe elevi sa atinga standardele de performanta so sa-si dezvolte competente pentru secolul XXI?
2. Cum pot utiliza proiectele pentru a imbunatati comunicarea?

27 de comentarii:

  1. 1. -elevii utilizeaza pentru crearea proiectelor o documentare pe internet sau din softuri educationale, fapt ce implica exersarea abilitatilor TIC
    -colectarea , analiza organizarea informatiilor implica curiozitate intelectuala, gandire critica si gandire sistemica
    -munca in echipe la elaborarea unui proiect conduce la dezvoltarea abilitatilor interpersonale si de colaborare intre membrii echipei
    -elaborarea unui proiect presupune din partea fiecarui elev munca individuala, deci elevul sufera implicit un proces de auto-formare.
    2. Abilitatile de comunicare ale elevilor se vor dezvolta datorita interactiunii permanente intre profesor –elev si elev-elev in cadrul unei echipe. Evaluarea si autoevaluarea pe care o face elevul la finalul proiectului este un moment de perfectionare a comunicarii .

    RăspundețiȘtergere
  2. 1. Proiectele vin in sprijinul elevilor utilizand informatii si abilitati media:analizarea, accesarea, administrarea, evaluarea si crearea de informtii din diverse forme si medii.
    2. Utilizarea proiectelor pentru imbunatatirea comunicarii se poate realiza prin mijloace de colaborare, demonstrand capacitate de lucru pe echipe si de conducere.

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Utilizând proiectele cadrul didactic poate crea situații de învățare care să stimuleze rezolvarea de probleme, autoformarea, utilizarea gândirii critice și a metodelor specifice acesteia. Creativitatea în rezolvarea sarcinilor de lucru este stimulată și de asemenea integrarea, evaluarea și crearea de informații legate de sarcinile de învățare propuse.
    Realizarea unei comunicări eficiente în forme și contexte variate este posibilă prin sarcini de lucru care să implice munca în echipă asigurând însă managerierea eventualelor situații de criză. Proiectul implică realizarea unor sarcini de lucru multiple, de complexitate diferită și care necesită abilități variate de aici rezultând necesitatea colaborării productive care nu poate fi realizată în absența comunicării.

    RăspundețiȘtergere
  5. 1. Tot ceea ce implica derularea unui proiect poate contribui la realizarea standardelor si dezvoltarea competentelor pentru secolul XXI. Important este ca ceea ce proiectam sa se muleze pe nevoile reale de invatare ale elevilor, forma de prezentare sa fie atractiva, activitatile de invatare sa fie variate.
    Dorim dezvoltarea responsabilitatii copiilor? Atunci le dam responsabilitati si monitorizam realizarea lor. Se doreste dezvoltarea gandirii critice si sistemice? Atunci imaginam situatii de invatare in care elevii sa faca apel la procese superioare ale gandirii, la analogii, comparatii, generalizari etc.
    2. Pentru imbunatatirea comunicarii in cadrul proiectelor pot fi concepute activitati prin care elevii sa comunice oral sau in scris, prin intermediul cuvantului dar si, de ce nu, al imaginilor, fotografiilor sau a altor produse media.
    Lucrul in grup in cadrul proiectelor da posibilitatea si copiilor timizi sa-si dezvolte competentele de comunicare. Acestia capata in acest context mai multa incredere in a-si exprima un punct de vedere.

    RăspundețiȘtergere
  6. Prin derularea proiectelor, elevii iși dezvoltă abilități diverse care îi conduc la atingerea unor standarde de performanta. Proiectul reprezintă un beneficiu, deoarece îl responsabilizează , îi dezvoltă competențele de comunicare, devine creativ , îi dezvoltă gândirea critică. Avantajul proiectului este acela că îl lansează pe elev în lumea informațională și mai ales că îi oferă posibilitatea să selecteze informația. Identificarea problemei, formularea acesteia și soluționarea ei sunt puncte importante atinse prin proiecte.
    Prin propunerea unui proiect, li se oferă posibilitatea elevilor să comunice eficient , încă de la realizarea analizei de nevoi, prin observare și comunicare directă. Proiectul este o oportunitate pentru copil , deoarece se poate exprima liber, fără a fi constrâns de ceva anume, poate să- și exprime părerile, să le împărtășească celorlalți, să primească feed-back imediat.

    RăspundețiȘtergere
  7. 1. Proiectele îi fac pe elevi mai responsabili, mai interesati de propria formare.
    Fiecare își va cunoște locul și responsabilitățile ce îi revin în proiect și nu va dori ca echipa, grupul și chiar proiectul în ansamblu să eșueze sau să nu-și atingă obiectivele propuse din cauza lui.
    Curiozitatea și competiția specifică tinerilor din ziua de astăzi, îi va mobiliza și îi va face să coopereze și să comunice mai eficient.
    2. Cred că proiectele trebuie să îmbunătățească mai mult comunicarea verbală, pe care o consider deficitară la tineri, dar trebuie să avem în vedere și comunicarea multimedia (cea îndrăgită de aceștia). Schimburile de idei, cooperarea, rezolvarea sarcinilor, împărțirea responsabilităților îi face pe tineri să comunice, să coopereze și să se adapteze în contexte diferite.

    RăspundețiȘtergere
  8. 1. Proiectele implică activităţi complexe prin realizarea unor etape de lucru în paşi mici utilizând învăţarea centrată pe elev, elevul fiind implicat direct.
    2. Profesorul coordonează şi oferă elevului toate instrumentele de care au nevoie utilizând învăţarea prin descoperire.

    RăspundețiȘtergere
  9. 1. Cum pot proiectele sa-i ajute pe elevi sa atinga standardele de performanta so sa-si dezvolte competente pentru secolul XXI?
    -metoda proiectului ofera avantaj elevului de a utiliza calculatorul;
    - elevii pot castiga timp pentru pregatirea individuala;
    - elevii se documenteaza pe internet sau din softuri educationale, fapt ce implica exersarea abilitatilor TIC;

    2. Cum pot utiliza proiectele pentru a imbunatati comunicarea?
    -utilizand proiectele elevii pot face schimb de idei;
    - evaluarea si autoevaluarea ajuta elevii sa-si perfectioneze comunicarea.

    RăspundețiȘtergere
  10. 1.Proiectele îi pot ajuta pe elevi să atingă standardele de performanță și să-și dezvolte competențe pentru secolul XXI în măsura în care:
    - oferă numeroase oportunități de învățare;
    - implică elevii în activități de cercetare/ investigare pentru rezolvarea problemelor;
    - realizează contexte de învățare legate de probleme reale, cu implicații practice;
    - exersează gândirea sub aspectul înțelegerii și a capacității de alegere complexă, precum și a înțelegerii conexiunii dintre sisteme;
    -dezvoltă capacitatea de colaborare și de lucru în echipă;
    - dezvoltă abilitatea de a transfera cunoștințe dintr-un domeniu în altul;
    - responsabilizează elevul față de propria persoană și față de grup.
    2. Pentru a îmbunătăți comunicarea, proiectele trebuie:
    - să includă domenii și conținuturi de interes pentru elevi/ pentru grupul de elevi;
    - să implice stilurile de învățare ale elevilor;
    - să realizeze transferul achizițiilor în plan real, cu implicații practice;
    - să solicite competențe de comunicare eficientă în diverse forme (verbale, scrise, multimedia).

    RăspundețiȘtergere
  11. 1.Proiectul reprezintă forma de organizare a activității umane. Învățarea nu poate fi organizată decât ca proiect. Structura proiectului de învățare poate fi diferită în funcție de standardele și competențele vizate.
    Proiectul Intel Teach , prin aplicația elevului permite dezvoltarea abilităților media. Prin evaluarile propuse/autoevaluare se dezvoltă competențe de auto-formare. Prin formele de organizare și tipul activităților se vizează competențe de comunicare, colaborare, interpersonale dar și gândirea critică și sistemică, creativitatea și curiozitatea intelectuală.
    Participarea activa la învățare determină responsabilitate și capacitate de adaptare.

    2. Pentru a îmbunătăți comunicarea, în cadrul proiectului formez grupe după diverse criterii, alternez evaluarea scrisa cu cea orală și cea prin produse, utilizez conștient și comunicarea nonverbală și paraverbală.

    RăspundețiȘtergere
  12. 1.Toate schimbările din societate modifică neîncetat condiţiile de viaţă şi activitate umană punând în faţa elevului numeroase şi mereu alte probleme care-i solicită o adaptare continuă, promptă şi adecvată la cerinţele vieţii moderne a secolului XXI, fundamentată întotdeauna pe o informaţie la zi şi pe capacitatea de a elabora comportamente flexibile în raport cu situaţiile date. Elevul modern este silit să înveţe continuu ca să poată face faţă în cursul vieţii sale schimbărilor care survin în universul cunoaşterii, în domeniul profesiei pe care o va alege, în întregul conţinut al vieţii. În abordarea centrată pe elev, succesul la clasă depinde de competenţele cadrului didactic de a crea oportunităţile optime de învăţare pentru fiecare elev. Astfel, în funcţie de context, profesorul acţionează mereu, dar adecvat şi adaptat nevoilor grupului. Existenţa alternativelor de instruire - proiectele- care asigură realizarea obiectivelor procesului de învăţământ, nu poate fi decât benefică atâta timp cât modalităţile de aplicare pot fi adaptate şi redimensionate în funcţie de cerinţele curriculare şi nivelul elevilor. Pe de altă parte, utilizarea strategiilor de învăţare bazate pe gândire critică, soluţionare de probleme, colaborare, dezvoltarea de abilităţi media, curiozitate şi creativitate intelectuală transformă educaţia statică într-un proces dinamic. Elevii devin parte activă a procesului didactic, iar nivelul cointeresării creşte.
    2. Prin specificul lor, proiectele implică un proces de cooperare ce se caracterizează prin: comunicare deschisă a informaţiei relevante între participanţi; accent pe evidenţierea asemănărilor şi minimalizarea diferenţelor dintre membrii grupului; atitudine pozitivă faţă de ceilalţi; focalizarea pe sarcină. Îmbunătăţirea comunicării prin proiecte nu este deloc uşoară şi presupune transformarea clasei de elevi într-o comunitate de învăţare în care este înlocuită confruntarea cu colaborarea, iar cadrelor didactice li se pretinde deţinerea unor abilităţi şi competenţe specifice pentru a putea îndeplini rolul de facilitatori ai cooperării şi colaborării elevilor cu scopul de a realiza o comunicare eficientă şi învăţare durabilă.

    RăspundețiȘtergere
  13. 1. Centrarea activitatilor pe elev este cel mai mare beneficiu pentru ca elevii se dezvolta conform cerintelor unei existente moderne comunicand, cooperand, investigand, elaborand, gasind rezolvari pentru problemele propuse in proiect.Oferindu-le libertatea de exprimare, mijloace diversificate pentru a se documenta si abordarea chestiunilor mai ales din perspectiva practica, interdisciplinara ,proiectul deschide calea insusirii corecte a competentelor secolului al XXI lea.
    2. Profesorul este cel care propune o tema, dar elevii sunt cei ce pot dezvolta proiectul in functie de implicarea , seriozitatea si inventivitatea lor. Ei trebuie sa urmeze cateva reguli menite sa asigure buna derulare a activitatilor care demonstreaza cat de dornici sunt sa se implice .Cu cat elevul intelege responsabilitatile ce-i revin, cu atat comunicarea cu ceilalti este mai eficienta. Apelul la harta Stiu-Vreau sa stiu-Am invata-Cum am invatat sau la conferinte ofera elevilor un alt mod de a comunica ce implica inventivitate, investigatie, gasirea solutiilor si mai ales comunicare.Daca profesorul stie sa foloseasca aceste mijloace , va asigura o buna comunicare in si intre echipe.

    RăspundețiȘtergere
  14. - Invatarea bazata pe proiecte este un model de instruire centrat pe elev care poate atinge competentele specifice si abilitatile necesare sec.al XXIlea prin angajarea lor in activitati interactive.
    - Proiectele pot fi foarte atractive pentru elevi stimulandu-le motivatia intrinseca prin abordarea unor teme de interes general,prin folosirea de materiale auxiliare variate, articole, filmulete, imagini si mai cu seama, vizand in acelasi timp dezvoltarea capacitatii de comunicare si colaborare in echipa, sa accepte si sa imbunatateasca ideile in cadrul grupului .

    RăspundețiȘtergere
  15. - Proiectul reprezintă pentru cadrul didactic un instrument de informare şi de formare a elevului, dar şi o modalitate de a-i stimula încrederea pe care i-o acordăm, creditul de care acesta se bucură din partea noastra.

    RăspundețiȘtergere
  16. Filosoful englez John Locke spunea: "Marea arta a unui educator consta in cizelarea manierelor si informarea mintii, el trebuie sa sadeasca in elevul sau bunele obiceiuri si principiile virtutii si ale intelepciunii, sa-i dea treptat o viziune asupra omenirii si sa dezvolte in el tendinta de a iubi si de a imita tot ceea ce este excelent si demn de lauda.”

    “Instruire în societatea cunoasterii” – un fenomen educational al secolului XXI care impune o abordare intensionala a termenilor care compun această sintagmă.
    Termenul “instruire” configurează viziunea unei şcoli care vrea şi să sperăm că va şi putea să trăiască în secolul XXI pregătind elevii pentru viitor, încercând să facă din informaţie, a 4-a resursă care să o transforme în cunoaştere şi să ofere elevilor cheia spre comunitatea globală a viitorului.
    Termenul de “societate a cunoaşterii” este preferabil celui de societate a informaţiei, având o arie de cuprindere mai mare a schimbărilor ce au loc, în concordanţă cu dinamismul şi complexitatea acestora. În aceste condiţii, îşi face apariţia cu paşi rapizi, sistemul e-learning, sistem ce îşi propune a da procesului de învăţare noi concepte, urmărind ca învăţarea să se desfăşoare în funcţie de necesităţile şi posibilităţile celui dornic de cunoaştere, fără restricţii sau impuneri de termene, ore, coprezenţă etc.
    Rolul profesorului ar trebui să fie astăzi acela de a proiecta experienţe de învăţare motivante, colaborative, valoroase pentru elev şi, în acest context, de a-i deveni acestuia tutore, prin activităţi de supraveghere, îndrumare şi facilitare.
    Invatarea cu ajutorul proiectelor este modalitatea de realizare a obiectivelor propuse de disciplinele socio-umane frecvent folosite deoarece aduce invatarea in arena vietii cotidiene, o transforma intr-un proces atractiv cu rezultate durabile in planul dezvoltarii personale si sociale.

    RăspundețiȘtergere
  17. Realizarea unui proiect presupune responsabilitate, creativitate, gandire critica, identificarea nevoilor si solutionarea lor. Toate acestea contribuie la perfectionarea elevilor si la apropierea lor cu pasi marunti de atingerea standardelor de performanta.

    RăspundețiȘtergere
  18. Lucrând în echipă, elevii îşi pot demonstra capacităţile de colaborare şi conducere, se pot adapta la diverse roluri. Responsabilitata nu este diminuată, cum ar părea la prima vedere, ci augmentată de microgrupul social determinat de proiect: colaborarea, empatia, respectarea altor puncte de vedere, toleranţa. Comunicarea, sub toate formele ei - verbale, scrise sau multimedia - constituie o componentă importantă a vieţii sociale de astăzi. Computerele se regăsesc în toate segmentele vieţii sociale şi au impus o nouă eră - era digitală. Cu toţii trebuie să stăpânim introducerea şi administrarea informaţiilor în diverse medii. De aici şi creativitatea de care trebuie să dea dovadă atât individul, cât şi echipa din care face parte. Elevul trebuie să fie open-minded, receptiv la nou, deschis la discuţii, la comunicare, cu o analiză bună a conexiunilor sistemice, cu formularea de planuri pe termen scurt sau lung, prin strategii adecvate de lucru, cu o integrare şi o viziune superioară a fenomenelor sociale. Evident, trebuie să dea dovadă, în acelaşi timp, şi de o gândire critic- constructivă, pentru a asigura reevaluarea şi reglarea unui proiect în diversele sale etape. Scopul proiectului trebuie să fie clar definit şi înţeles de toţi membrii echipei, pentru a putea fi siguri de atingerea acestuia în timp cât mai scurt şi cu rezultate optime. De cele mai multe ori tema proiectului presupune interdiciplinaritate, de aceea trebuie găsite resursele informaţionale cele mai adecvate, studiul individual şi autoinstruirea însemnând mult pentru echipa din care face parte individul, echipa însemnând, în esenţă, un grup de indivizi care se completează reciproc prin competenţele şi cunoştinţele lor. Şi nu trebuie uitată, în cele din urmă, dar nu în ultimul rând, responsabilitate socială, cea care-i face pe elevi să acţioneze în mod responsabil, ţinând cont de interesele comunităţii, a poporului din care fac parte.

    RăspundețiȘtergere
  19. Prin utilizarea proiectelor in procesul de instruire al elevilor se dezvolta competente de comunicare indispensabile vietii active intr-o societate a cunoasterii, specifica secolului XXI.
    - Elevii invata sa coopereze, sa negocieze, sa ia decizii in comun, au libertatea de a lua initiativa in realizarea temei propuse.
    - Invata sa fie toleranti, sa asculte si sa respecte opiniile colegilor lor.
    - Membrii echipei de proiect interactioneaza cu semenii lor, isi folosesc in mod creativ capacitatile proprii de rezolvare a unor probleme de viata cotidiana.
    - Creste responsabilizarea elevilor implicati in proiect prin repartizarea unor sarcini precise.
    - Stimuleaza dorinta de a cerceta, de a descoperi.
    - Se dezvolta spiritul de echipa, inlaturand individualismul, egoismul.
    - Se asuma noi roluri si responsabilitati in ceea ce priveste raporturile elev-profesor, elev-elev.
    - Se formeaza competente digitale; invata sa foloseasca sursele de informare traditionale sau moderne, stimuland gandirea autonoma, reflexiva si critica in raport cu diversele mesaje receptate.
    Predarea prin proiecte presupune o crestere a capacitatii de comunicare ceea ce duce la cresterea stimei de sine, la sociabilitate si optimism. Elevii sunt eliberati de constrangeri, cauta noul, descoperind libertatea si placerea de a crea
    Elevul nu mai este un detinator de cunostinte, ci un detinator de competente, de abilitati practice si de relationare care-l fac adaptabil la regulile si cerintele societatii.

    RăspundețiȘtergere
  20. Prin rezolvarea unor probleme specifice domeniului este bine venit modul de lucru prin proiecte. Prin aceste activitati elevii isi pot dezvolta unele competente necesare pregatirii conform standerdelor de performanta. Aceste competente vor face ca ei sa fie competitivi in societatea secolului XXI.
    Utilizand metoda proiectelor de dezvoltare a competentelor elevii vor putea comunica prin diferite mijloace moderne atat intre ei dar si diverse persoane din domeniile respectiv vizate.

    RăspundețiȘtergere
  21. Utilizind proictele, intr-un proces instructiv-educativ ideal, elevii ar trebui sa stie precis care sunt cerintele, sa fie motivati sa invete pe masura ce descopera conexiuni interdisciplinare si intre cunostintele dobandite in scoala si viata cotidiana.
    Prin intermediul proiectelor, elevii pot beneficia de lectii calitativ mai bune prin folosirea metodelor active, a programului de remediere scolara si a tehnologiei moderne.
    Predarea pe baza de proiecte reprezinta un model inovativ care implica in mod direct si eficient elevii in procesul de invatare.

    RăspundețiȘtergere
  22. Proiectul reprezinta astazi cel mai eficient instrument de lucru in desfasurarea celor mai multe activitati instructiv-educative, deoarece permite dezvoltarea unor abilitati absolut necesare in zilele noastre, cum ar fi: creativitatea, investigatia, responsabilitatea, initiativa sau lucrul in echipa.
    Realizarea proiectelor in echipa, duce atat la dezvoltarea spiritului critic si autocritic, cat si la dezvoltarea capacitatii de comunicare si de colaborare intre partenerii de proiect, realizandu-se un dialog constructiv ce va conduce la o crestere a performantelor elevilor.

    RăspundețiȘtergere
  23. Învăţarea bazată pe proiecte reprezintă o metoda complexa si eficientă de învăţare, care generează un spaţiu educaţional interdisciplinar. Iar interdisciplinaritatea, cum spune Radu Ţăranu, „are la bază unitatea domeniilor cunoaşterii şi oferă premisele unei asimilări de cunoştinţe temeinice şi o memorare a acestora de lungă durată”.
    Învăţarea prin proiecte facilitează dezvoltarea unor competenţe şi aptitudini necesare tinerilor de azi, care au un orizont european mult mai deschis decât în trecut. Printre acestea aş aminti: gândirea critică, adaptarea cu uşurinţă la provocări inedite, asumarea responsabilităţii, spiritul de echipă şi, poate cel mai important pentru asigurarea reuşitei, comunicarea eficientă.

    RăspundețiȘtergere
  24. 1.Competentele secolului XXI necesita o instruire centrata pe elev pentru ca elevul sa-si formeze propriile opinii referitoare la un anumit subiect, o tema.
    Pentru acesta, profesorul isi ajuta elevii prin metode corespunzatoare tehnologiei moderne, adaptarii situatiilor de viata in contextul actual.Consider ca implicand elevii in metoda proiectelor acestia isi vor dezvolta abilitati de lucru cu calculatorul (altele decat jocurile), abilitati de comunicare, lucru in echipa, autoevaluare.
    2.Medota proiectelor stimuleaza invatarea si comunicarea profesor elev, elev-elev se adapteaza la unele situații de viață corespunzătoare vârstei, capacităților intelectuale, posibilităților de învățare ale elevilor, astfel încât aceștia să poată depăși bariera asimilării unor noțiuni teoretice și să poată comunica eficient, sa poată avea capacitatea de a lua inițiativa, de a lua decizii bine gândite.

    RăspundețiȘtergere
  25. Un avantaj al învățării bazate pe proiect este faptul că elevii pot fi motivaţi să se angajeze responsabil în propria lor învăţare, să caute răspunsuri la propriile întrebări.

    RăspundețiȘtergere
  26. Einstein spunea:
    "Orice nesabuit inteligent poate face lucrurile mai mari, mai complexe si mai violente. Trebuie sa ai o sclipire de geniu, si mult curaj, ca sa muti lucrurile in directia opusa."
    Proiectele pot fi atractive pentru elevi stimulandu-le motivatia prin folosirea de materiale auxiliare variate, articole, filmulete, imagini si mai cu seama, vizand in acelasi timp dezvoltarea capacitatii de comunicare si colaborare in echipa.

    RăspundețiȘtergere
  27. 1. Standardele de performanta fiind criterii de evaluare a calitatii procesului de invatare, vizeaza nivelul de atingere a obiectivelor de catre elev la finalul unui proiect. In cadrul proiectului propriu -zis, se va avea in vedere ca acesta sa isi insuseasca competente sociale de relationare, teambuilding, sa-si dezvolte gandirea critica, sa ia decizii si sa stie a se documenta si informa.
    2. Fiecare proiect isi dezvolta propria "cultura de proiect", propriu sistem de valori si reguli, conform carora membrii echipei lucreaza impreuna. Un proiect pentru a stimula invatarea trebuie sa fie creativ, sa aiba obiective clar definite si realiste, consistenta,sa indeplineasca niste nevoi, sa fie implementat, monitorizat, evaluat si diseminat.

    RăspundețiȘtergere