miercuri, 16 martie 2011

* Modulul 4

     Vă rog sa postați in cadrul acestui topic reflecțiile voastre la Modulul 4 al cursului ”Instruirea în societatea cunoașterii”
1. Cum mă poate ajuta crearea unui exemplu din perspectiva elevului să îmi clarific aşteptările şi să îmbunătăţesc proiectarea instruirii?
2. Cum pot sa ma asigur ca elevii vor atinge obiectivele operationale prin activitatile din cadrul proiectului?

19 comentarii:

  1. 1) Crearea unui exemplu din perspectiva elevului mă poate ajuta să îmi clarific aşteptările şi să îmbunătăţesc proiectarea instruirii prin aceea că:
    - cunosc posibilităţile elevului şi cunoştinţele iniţiale despre tema proiectului;
    - aloc timp după răspunsurile lor.
    2) Realizând corect sarcinile de lucru elevii dovedesc cunoaşterea şi înţelegerea obiectivelor.

    RăspundețiȘtergere
  2. 1.Exemplele elevilor devin puncte de plecare în analiza nevoilor, analiză obligatorie pe care orice cadru didactic este obligat să o realizeze atunci când dorește să implementeze un proiect. Exemplele oferite de elevi sunt de fapt dorințele acestora și contribuie la implicarea în procesul instruirii și la proiectarea judicioasă a activităților. Așteptările mele sunt de fapt indeplinirea obiectivelor proiectelor.
    2. Obiectivele operationale sunt atinse atunci când activitățile desfășurate reprezintă un succes, când elevii au fost implicați în derularea acestora. Produsele elevilor reflectă atingerea obiectivelor propuse. Diseminarea proiectului, prezentarea acestuia altor grupuri, de către elevii implicați este o dovadă reală a atingerii obiectivelor.

    RăspundețiȘtergere
  3. 1. Crearea unui exemeplu di perspectiva elevului ne permite identificarea eventualelor lacune cu privire la instrumentele de lucru cu care acestia operează și remedierea acestora în timp util.
    2. Obiectivele operaționale sunt atinse atunci când alegem conținuturile și metodele pe baza obiectivelor formulate și nu vice-versa.

    RăspundețiȘtergere
  4. 1.Crearea unui exemplu din perspectiva elevului mă ajută să empatizez, să văd dificultățile pe care le întâmpină, să apreciez gradul de dificultate,să analizez corelația obiective-activități de învățare.
    Consecința nu poate fi decât o proiectare îmbunătățită.
    2.Doar evaluările formative și de progres ne dau măsura gradului în care activitățile alese asigură atingerea obiectivele propuse.

    RăspundețiȘtergere
  5. 1. Crearea unui exemplu din perspectiva elevului este util întrucât îmi oferă informații care pot fi utilizate în vederea unei proiectări și derulări optime a activității didactice, elevul fiind astfel motivat și implicat permanent în propria învățare.
    2. Pentru a fi siguri că elevii vor atinge obiectivele operationale prin activitățile din cadrul proiectului trebuie să implicăm fiecare elev prin activități de învățare activă și metode centrate pe elev.

    RăspundețiȘtergere
  6. 1.Planificarea si realizarea unui produs scolar necesita oferirea de raspunsuri la intrebaile cheie, necesita demonstrarea intelegerii conceptelor,realizarea de conexiuni cu lumea reala prin utilizarea adecvata si eficienta a tehnologiei.
    2.Evaluarea trebuie integrată pe parcursul întregului proiect şi trebuie să abordeze toate obiectivele vizate.Evaluarea centrată pe elevi este focalizată atât pe conţinut, cât şi pe competenţele necesare în secolul XXI şi defineşte cunoştinţele şi capacităţile vizate în contextul proiectului.

    RăspundețiȘtergere
  7. 1. Privind lucrurile din perspectiva elevului putem gasi alte strategii eficiente pentru demersul didactic, traduse in anumite metode de predare-invatare-evaluare, mijloace de invatamant mai apropiate de abilitatile pe care le au acum elevii, forme de organizare a colectivului de elevi care ii motiveaza mai mult pentru a se implica in invatare. Uneori este chiar ofertant sa…redevenim si noi copii.

    2. In momentul proiectarii activitatii formulam obiectivele operationale in asa fel incat acestea sa fie masurabile, realiste, sa poata fi realizate de copii in timpul acordat derularii proiectului. Apoi experienta fiecarui profesor isi spune cuvantul, pentru ca va alege strategiile didactice pe care le considera cele mai potrivite pentru realizarea acelor obiective. Aici sa nu uitam de copii, de cum si-ar dori ei sa fie abordata invatarea.

    RăspundețiȘtergere
  8. 1. Crearea unui exemplu din perspectiva elevului imi ofera suport informativ pentru imbunatatirea proiectarii si derularii optime a lectiilor, elevii fiind implicati activ in activitatea didactica.
    2. Garantia asigurarii obiectivelor operationale reiese din modalitatea prin care imi desfasor activitatea didactica, utilizand continuturi si metode moderne care au ca scop obtinerea unor produse finale masurabile si care pot reflecta succesul lectie.

    RăspundețiȘtergere
  9. 1. Crearea unui exemplu din perspectiva elevului il poate ajuta pe profesor sa intelega mai bine dificultatile la care este supus elevul in a duce la bun sfarsit sarcinile de lucru. In acest sens vor fi mai clare asteptarile si proiectarea instruirii va fi realizata intr-o perspectiva mult mai accesibila nivelului de gandire alelevului.
    2. Atingerea obiectivelor operationale prin activitati in cadrul proiectului poate fi garantata prin stabilirea de la inceput a modalitatilor de evaluare a etapelor proiectului cat si evaluarea finala a produsului. Toate aceste rezultate trebuie sa fie masurabile prin diferite metode moderne, ceea ce ar da o motivatie in plus elevului sa accepte acest mod de lucru.

    RăspundețiȘtergere
  10. 1. Prin crearea unui exemplu din perspectiva elevului ma pot verifica pe mine: daca am explicat suficient, daca le-am dat suficiente informatii pentru realizarea sarcinii de lucru, daca le cer prea mult sau prea putin, daca mai au nevoie de indrumari suplimentare, cu alte cuvinte aflu daca mi-am pregatit bine procesul de instruire si in acelasi timp imi dau seama ce trebuie sa refac.
    2. Pot sa ma asigur ca elevii vor atinge obiectivele operationale prin activitatile din cadrul proiectului prin proiectarea riguroasa a evaluarii formative. Prin fiecare obiectiv operational urmaresc formarea unei capacitati si sunt obligata sa imi aleg eficient metodele si mijloacele de instruire necesare. Pentru fiecare feed-back negativ trebuie sa refac etapele procesului de instruire, deoarece e singura metoda care ma poate asigura ca elevii vor atinge obiectivele operationale propuse.

    RăspundețiȘtergere
  11. 1. Cum mă poate ajuta crearea unui exemplu din perspectiva elevului să îmi clarific aşteptările şi să îmbunătăţesc proiectarea instruirii?
    Ma obliga sa inteleg pozitia elevului, nevoile lui,asteptarile si sa gasesc solutii pentru a rezolva in mod eficient toate problemele care pot aparea.Ma mai ajuta sa gasesc activitati in functie de nevoile elevului si nu de impulsurile mele, astfel, lectiile vor fi mult mai accesibile elevilor.
    2. Cum pot sa ma asigur ca elevii vor atinge obiectivele operationale prin activitatile din cadrul proiectului?
    Evaluarea secolului XXI inseamna integrare pe parcursul proiectului si stabilirea corecta de la inceput a unor rezultate masurabile . Trebuie seriozitate,perseverenta si motivare corespunzatoare atat a profesorului,cat si a elevilor.Este o activitate continua si centrata pe elev.O proiectare riguroasa si o coordonare pe masura duc cu siguranta la o atingere superioara a obiectivelor.

    RăspundețiȘtergere
  12. 1. Ma ajuta sa stabilesc obiectivele operationale, competentele specifice si activitatile de invatare pentru unitatea respectiva de continut.
    2.Asigurand un feed/back corespunzator.

    RăspundețiȘtergere
  13. Mă ajută să privesc sarcina de lucru prin ochii elevului şi să adaptez obiectivele si activităţile la posibilităţile şi nevoiele sale
    Prin conceperea unor activităţi clare şi accesibile în aşa fel încat elevilor să le fie foarte uşor să îşi însuşească noile informaţii.

    RăspundețiȘtergere
  14. 1.Crearea unui exemplu din perspectiva elevului ma poate ajuta sa pot ajusta cerintele proiectului la potentialul acestora,sa stabilesc care sunt resursele disponibile,sa identific continutul si procesele de abordat.
    2.Utilizarea tehnologiei ar trebui sa le permita elevilor sa isi imbunatateasca procesul de invatare.Gasind raspunsul la intrebari de tipul
    -ce-,-de ce- sau altele,vom putea sa ne dam seama daca elevii vor atinge obiectivele operationale propuse.Ometoda eficienta ar putea fi de asemeni autoevaluarea care poate sa dezvolte capacitatile de gindire ale elevului si care poate sa serveasca atat unor scopuri metacognitive cat si motivationale.

    RăspundețiȘtergere
  15. Prin crearea unui exemplu din perspectiva elevului ne putem corecta sau imbunatati proiectarea activitatilor, deoarece putem vedea mai bine care sunt asteptarile si posibilitatile acestuia de asimilare eficienta a cunostintelor.
    Elevii vor atinge obiectivele operationale prin activitatile din cadrul proiectului atunci cand vor fi implicati in activitati de invatare activa, iar sarcinile de lucru vor fi bine stabilite.

    RăspundețiȘtergere
  16. 1. Crearea exemplelor din perspectiva elevilor ne ajuta sa descoperim care sunt nevoile si asteptarile elevilor, aceasta conducand la strategii de lucru adecvate si la elaborarea unei planificari mai eficiente.
    2. Obiectivele operationale pot fi implinite in mare masura prin "distribuirea corecta si riguros aleasa a sarcinilor de lucru", care "responsabilizeaza si motiveaza elevii, le stimuleaza creativitatea si elimina blocajele acesteia". (Toader Steluta) .
    De asemena, elevii trebuie implicati in toate activitatile proiectului.

    RăspundețiȘtergere
  17. 1.Privind din perspectiva elevului, profesorul poate să vadă mecanismul de gândire al acestuia, descoperă cum poate îmbunătăţi proiectarea instruirii. Astfel, profesorul îşi va propune strategii didactice care să se adapteze la nivelul cognitiv al colectivului pe care îl educă, stimulând iniţiativa, curiozitatea, creativitatea şi inovaţia.
    2.Pentru a mă asigura că elevii vor atinge obiectivele operaţionale prin activităţile din cadrul proiectului, mă asigur dacă aceştia au înţeles scopul proiectului şi obiectivele acestuia. Urmăresc paşii pe care îi fac elevii în realizarea proiectului, ţinând seama de listele de verificare întocmite la începutul proiectului, de grilele de evaluare. Fiecare grupă va ţine un jurnal de reflecţie pentru a primi un feed-back despre tot ce e clar sau neclar în realizarea proiectului.

    RăspundețiȘtergere
  18. Crearea unui exemplu din perspectiva elevului mă va conduce la o ajustare a proiectării instruirii, mă va apropia de nevoile elevilor pe care-i voi îndruma în construirea propriilor prezentări, raportându-mă la nivelul lor de vârstă, la bagajul lor de cunoştinţe, aptitudini, priceperi necesare îndeplinirii sarcinilor de lucru. Elaborând un model pe care-l oferim elevilor, aceştia vor cunoaşte paşii pe care trebuie să-i urmeze. Atunci cand le vorbim despre proiect, le oferim un plan a ceea ce trebuie să facă, la ce rezultatele trebuie să ajungă, ce modalităţile de evaluare au la dispoziţie. Obiectivele operationale din cadrul proiectului pot fi atinse prin exemple bine elaborate sau prin activităţi practice, astfel încât elevul să-şi poată finaliza sarcinile de lucru, dar să şi înţeleagă care a fost scopul acestui proiect.

    RăspundețiȘtergere
  19. 1.Un exemplu creat din perspectiva elevilor ne ajuta sa identificam nevoile acestora si sa gasim metodele si tehnicile necesare instruirii si dobandirii acelor competente necesare pentru secolul XXI. Exista o stransa legatura intre competentele specifice, obiectivele operationale si cunostintele pe care educabilii trebuie sa le achizitioneze pentru a reusi sa demonstreze prin intermediul produsului realizat ca au dobandit competentele necesare in secolul XXI.
    2.In primul rand, obiectivele operationale se stabilesc in functie de Curriculum National, competentele generale si competentele specifice. In al doilea rand, obiectivele operationale trebuie sa fie masurabile si sa poata fi evaluate prin metode specifice fiecarui tip de activitate.

    RăspundețiȘtergere