vineri, 11 martie 2011

* Modulul 2

     Reflectati asupra activitatilor, competentelor si abordarilor vizate in cadrul acestui modul si consemnati-va ideile asupra modului in care tema centrala v-a ajutat sa va planificati si sa va creati unitatea de invatare.
1. Cum pot intrebarile-cheie ale curriculumului sa contribuie la sustinerea procesului de invatare a elevilor mei?
2. Cum imi pot planifica evaluarea continua centrata pe elev?

24 de comentarii:

  1. 1. Intrebarile-cheie ale curriculumului contribuie la sustinerea procesului de invatare a elevilor prin faptul ca ii provoaca pe elevi, ii incurajeaza sa gandeasca, sa se implice in procesul de invatare; centreaza invatarea asupra unei perspective transdisciplinare; determină elevii să realizeze conexiuni cu lumea reală.

    2. Evaluarea continuă centrată pe elev este esenţială în obţinerea progresului în învăţare de către elev. Fiind o activitate cu rol reglator, o planificare a activităţii de evaluare continuă centrată pe elev trebuie să includă:

    - proiectarea şi aplicarea unor instrumente de evaluare iniţială în vederea investigării nevoilor de învăţare ale elevilor;

    - proiectarea şi aplicarea unor instrumente de evaluare curentă în vederea: a) monitorizării progresului/stagnării/regresului în învăţare a elevilor; b) stabilirea instrumentelor cu rol de ameliorare/dezvoltare;

    - elemente de feed-back în activitatea de predare-învăţare;

    - crearea de contexte didactice care favorizează demonstrarea competenţelor pe care elevii le au, pe etape;

    - proiectarea şi aplicarea unor instrumente de evaluare finală pentru stabilirea nivelului competenţelor elevilor şi a activităţilor ulterioare de ameliorare/ aprofundare/ dezvoltare.

    RăspundețiȘtergere
  2. 1. Întrebările-cheie ale curriculumului sunt componente esenţiale ale palnului unităţii de învăţare. Ele orientează învăţarea spre ceea ce este important şi încurajează/forţează elevii să folosească operaţii superioare ale gândirii. Aceste întrebări constitue pilonii unei structuri pe care se organizează informaţiile, iar elevii sunt ajutaţi să vadă conexiunile cu viaţa şi devin motivaţi.
    Orientată şi motivată, învăţarea capătă sens!

    2.Pentru a planifica evaluarea continua centrata pe elev îmi focalizez atenţia pe obiectivele învăţării şi pe elevi.
    Pornind de la obiective, aleg metodele de evaluare, elaborez instrumentele şi monitorizez progresul.
    Pe elevi îi implic în stabilirea obiectivelor de învăţare proprii, în revizuirea şi monitorizarea progresului dar şi în reflecţii asupra procesului propriu de învăţare (cam asta fac si eu acum pe bolg…)

    RăspundețiȘtergere
  3. 1. Intrebările cheie ale curriculumului atrag elevii, îi determină să se implice activ in activitate, le captează interesul spre invatarea a ceea ce este importat, îi motivează sa descopere raspunsul prin propriul efort.

    2. Evaluarea continua centrata pe elev o pot planifica folosind mijloacele moderne (prezentari, fise, scheme), ceea ce le trezeşte mult mai mult interesul decat testul clasic, raspunsul afirmativ/ negativ este primit direct, se pot monitoriza usor competentele dobandite de elevi.

    RăspundețiȘtergere
  4. 1. Intrebarile cheie constau dintr-o intrebare care vizeaza idei importante si concepte solide.Asigura focalizarea invatarii si ajuta realizarea conexiunii intre scopurile invatarii ,obiective si sarcini.Daca intrebarile gandite de mine sunt bine formulate si in concordanta cu realitatea pe care doresc sa o urmaresc, atunci ele sunt eficiente in demersul meu educativ.
    2.Evaluarea continua poate fi realizata mult mai eficient prin proiecte pentru ca poti folosi conferinte cu elevii,fise de observatie, brainstorming,jurnalul,reflectia ,grile de evaluare etc.Toate acestea pot fi gandite ca un plan al evaluarii ce face parte din activitatile proiectului.

    RăspundețiȘtergere
  5. - Intrebarile cheie trebuie sa stimuleze creativitatea elevului,generand o implicare activa pe toata desfasurarea activitatii.
    - Evaluarea centrata pe elev include o varietate de strategii de invatare, metode de evaluare pe tot parcursul unitatii de invatare, exemplu metoda de evaluate “Instruirea asistata de calculator”.

    RăspundețiȘtergere
  6. 1. Intrebarile cheie stabilesc legaturi cu ceea ce stiu elevii din viata reala si ce au invatat in cadrul altor discipline. Cand intrebarile sunt formulate astfel incat elevul este captat, acesta devine implicat total in procesul de invatare, ajutandu-l sa faca mult mai usor conexiunea intre tema, disciplina in care este implicat si experienta personala.
    2. Evaluarea continuă centrată pe elev se poate planifica prin corelarea cu obiectivele de referinţă ale unităţii respective şi prin utilizarea unor strategii de evaluare diverse, prin obtinerea unui feedback din partea elevului, care poate intelege astfel singur care sunt plusurile si minusurile procesului de invatare.

    RăspundețiȘtergere
  7. 1. Intrebarile - cheie ale curricumului stimuleaza gandirea elevilor, determinandu-i pe acestia sa-si insuseasca cat mai multe si cat mai diversificate informatii.
    2. In evaluarea centrata pe elev, trebuie sa tinem cont de personalitatea si stilul de invatare al fiecarui elev. Elevii trebuie incurajati, apreciati si indrumati spre solutiile/rezultatele pe care noi dorim sa le obtinem. Evaluare se poate realiza folosind urmatoarele instrumente: proiectele, portofoliile, rebusul didactic, testele standardizate, fise de lucru.

    RăspundețiȘtergere
  8. 1.Intrebările-cheie orientează gândirea elevilor spre realităţi/probleme globale pentru a-l implica în realizarea unor conexiuni de ordin superior iar ulterior interesul să-i fie canalizat pe o problematică mai restrînsă însă pe care să o integreze tot într-un ansamblu de relaţii.
    2.Evaluarea continuă, centrată pe elev asigură un feed-back de calitate dacă se realizează conexiuni reale între obiectivele şi conţinuturile predării-învăţării cu cele ale evaluării. Elevul învaţă să evalueze obiectiv calitatea propriului efort de învăţare şi a performanţelor/rezultatelor muncii sale.

    RăspundețiȘtergere
  9. 1.Intrebarile cheie ale curriculum-ului sunt componente importante ale planului unitatii de invatare pentru acest curs;ele orienteaza proiectele spre invatarea a ceea ce este mai important, incurajeaza elevii sa foloseasca capacitati de gandire superioare, ii ajuta sa inteleaga notiunile esentiale
    2.Pentru a planifica evaluarea continua centrata pe elev trebuie ca evaluarile sa fie inglobate in ciclul de invatare, sa implice elevii , sa monitorizeze progresul, sa dea posibilitatea demonstrarii intelegerii si dezvoltarii de competente

    RăspundețiȘtergere
  10. 1.Intrebarile cheie sunt importante in cadrul planului unitatii deoarece contribuie la orientarea proiectelor spre invatarea a ceea ce este important, incurajeaza elevii sa foloseasca capacitati de gandire de nivel superior, ii ajuta sa inteleaga pe deplin notiunile esentiale si asiga o structura pentru organizarea informatiilor faptice.
    2.Pentru a planifica evaluarea continua centrata pe elev, pornind de la obiectivele invatarii, folosesc mijloace moderne: prezentari, fise, scheme, lectii interactive, ceea ce conduce la obtinere de feedback din partea elevului, care este capabil sa inteleaga singur plusurile si minusurile procesului de invatare.

    RăspundețiȘtergere
  11. 1. Aceste intrebari, bine formulate si corelate, trezesc interesul copiilor si le orienteaza activitatea. De la intrebarea esentiala, care cu siguranta le va capta atentia, pana la raspunsurile intrebarilor de continut are loc si o trecere gradata de la general la particular, importanta pentru intelegerea conceptelor si dezvoltarea unor operatii ale gandirii.

    2. Fiecare elev este unic. Are propriile nevoi si modalitati de invatare, un ritm propriu in care face achizitiile, un anume tip de motivatie etc. Toate aceste aspecte trebuie luate in considerare daca ne dorim o evaluare centrata pe elev si atunci:
    - diversificam metodele de evaluare (copiii au astfel mai multe posibilitati de a observa daca si-au format o anume deprindere, capacitate, competenta) si avem in vedere mereu obiectivele propuse;
    - oferim un feed-back permanent copiilor pentru a sustine invatarea;
    - raportam informatiile obtinute pe parcurs la cele initiale, facem cunoscut si incurajam orice progres al copilului;
    - luam masuri de ameliorare/dezvoltare dupa caz, implicam copilul si in proiectarea acestui demers.

    RăspundețiȘtergere
  12. 1. În mod normal, au răspunsuri clare sau răspunsuri specifice „corecte” şi sunt considerate întrebări „închise”.
    Sunt aliniate standardelor de performanţă şi obiectivelor operaţionale şi susţin întrebarea esenţială şi întrebările unităţii.
    2. Prin rezolvarea etapelor de lucru, prin cautare si descoperire.

    RăspundețiȘtergere
  13. 1. Intrebările-cheie structurează conținuturile, acestea devenind mult mai accesibile elevilor.acestea le dezvoltă gândirea creatoare și îi motivează în învățare. Acesta întrebări- cheie îi introduce în lumea reală, dezvoltându-le competențele sec. XXI.
    2. Planificarea evaluării continue se realizează prin proiectarea unor instrumente utile, care să-i provoace pe elevi . În cadrul proiectelor se folosesc diferite modalități de evaluare pentru stabilirea nevoilor elevilor, de monitorizare , investigare care conduc la obținerea performanțelor.

    RăspundețiȘtergere
  14. 1. Aceste întrebări orientează elevul spre învățarea prin descoperire, spre
    învățarea a ceea ce este important, încurajează elevii să folosească capacități de gândire de nivel superior, îi ajută să înțeleagă pe deplin noțiunile esențiale și asigură o structură pentru organizarea informațiilor. Când întrebările sunt interesante, ei devin implicați în procesul de învățare.
    2. Pe parcursul unei unitati de învățare, profesorii aduna informații despre ce și cum învată elevii. Astfel ei pot sa pună întrebări în timp ce elevii lucrează și le pot clarifica unele nelămuriri pentru a-i menține pe linia sarcinilor proiectului, dar în același timp se face și evaluarea.

    RăspundețiȘtergere
  15. 1. Intrebarile cheie reprezinta o modalitate de a determina elevul sa gaseasca/descopere raspunsuri, proces prin care se construieste cunoasterea/invatarea pe tema proiectului.
    2. Observarea sistematica a activitatii elevilor, momente organizate de autoevaluare sau de evaluare intre elevi.

    RăspundețiȘtergere
  16. 1. Intrebările cheie - formulate intr-un limbaj accesibil şi raportate la interesele şi preocupările elevilor- stimulează interesul elevilor. Aceştia vor reactiona pozitiv, întrucât vor putea valorifica în procesul de învăţare experienţe obţinute în diferite contexte (formal, informal, nonformal).
    2. Planificarea evaluării nu trebuie “ruptă” din mecanismul planificării procesului de învăţare. Evaluarea reprezintă doar o verigă dintr-un lanţ şi trebuie continuu raportată la nevoile de învăţare ale elevilor, la feed-back-ul primit. Putem vorbi astfel de revizuirea planificării evaluării, de “upgradarea”ei, în functie de reacţiile, motivaţiile, interesele manifestate de elevi în procesul de învăţare.

    RăspundețiȘtergere
  17. 1. Intrebarile -cheie sunt cele care motiveaza elevul pentru o usoara insusire a cunostinteleor si dobandirea de deprinderi si competente. Aceste intrebari corect formulate trebuie sa-si gaseasca raspunsul in asteptarile elevilor despre ceea ce doresc ei sa realizeze la disciplina respectiva.
    2.Evaluarea continua centrata pe elev poate fi planificata cunoscand foarte bine stilul de invatare al fiecarui elev. Toate sarcinile planificare pentru activitatile realizate trebuie sa tina cont de stilul de invatare. In acest fel evaluarea se poate realiza continuu fara ca elevul sa simta aceasta presiune.

    RăspundețiȘtergere
  18. Dacă sunt bine formulate, întrebările cheie stârnesc curiozitatea elevilor şi îi motivează să se abordeze această temă şi în timpul liber.

    RăspundețiȘtergere
  19. Aşa cum se ştie, întrebările cheie ale curriculumului orientează desfăşurarea unei unităţi de învăţare şi cuprind întrebări esenţiale, întrebări ale unităţii şi întrebări de conţinut. Prin întrebări se realizează echilibrul între înţelegerea conţinutului şi explorarea unor idei durabile şi interesante. Ele îi implică pe elevi în personalizarea propriei învăţări şi în analiza în profunzime a unui subiect. Întrebările esenţiale şi întrebările unităţii oferă motivaţia procesului de învăţare. Acestea îi ajută pe elevi să recunoască „de ce” şi „cum” şi încurajează investigaţiile, discuţiile şi cercetarea. Ele îi atrag pe elevi în personalizarea propriei învăţări şi în analiza în profunzime a unui subiect. Întrebările cheie ale curriculumului se dezvoltă una pe cealaltă. Întrebările de conţinut sprijină întrebările unităţii şi ambele sprijină întrebările esenţiale. Întrebările esenţiale sunt cele care stârnesc cel mai mult curiozitatea elevilor şi sunt adresate primele.
    Evaluarea continua stă la baza învăţării bazate pe proiect. Evaluarea continuă trebuie sa fie planificată pentru a utiliza o largă varietate de strategii de evaluare, pentru a include metode de evaluare pe tot parcursul procesului de instruire, pentru a evalua obiectivele importante ale unităţii de învăţare, implicînd elevii în propria evaluare. Într-o dezbatere cu privire la învăţarea continuă, Candy sugerează că persoanele care învaţă continuu au, printre altele, capacitatea de a face corelaţia între diferite aspecte ale cunoaşterii, precum şi capacitatea de a-şi administra învăţarea. Elevii trebuie sa fie implicaţi activ în învăţare şi să-şi asume un grad înalt de responsabilitate personală în acest sens.

    RăspundețiȘtergere
  20. Întrebările cheie ale curriculumului oferă o structură de organizare pentru folosirea întrebărilor pe parcursul desfăşurării proiectelor şi promovează gândirea la toate nivelurile. Prin întrebări, se realizează un echilibru între înţelegerea conţinutului şi explorarea unor idei durabile şi interesante. Întrebările cheie ale curriculumului orientează desfăşurarea unei unităţi de învăţare şi cuprind întrebări esenţiale, întrebări ale unităţii şi întrebări de conţinut.
    Evaluarea continuă centrată pe elev se poate realiza cunoscând stilul de învăţare al fiecărui elev. În funcţie de acest aspect elevii vor fi implicaţi activ în realizarea sarcinilor, în autoelor, în autoevaluarea propriei munci, dar şi în evaluarea activităţii colectivului din care fac parte.

    RăspundețiȘtergere
  21. 1.Intrebarile cheie orienteza proiectul spre invatare si ceea ce este cu adevarat important,incurajeaza elevii sa foloseasca capacitati de gindire de nivel superior,ii ajuta sa inteleaga pe deplin notiunile esentiale.
    2.Evaluarea nu reprezinta un eveniment izolat,ci un proces continuu pe tot parcursul proiectului.
    Proiectele sunt construite avand inca de la inceput clare activitati de evaluare.Acest lucru inseamna ca se incepe cu identificarea si respectarea standardelor de performanta si a obiectivelor operationale,determinand ceea ce trebuie sa stie elevii,iar apoi se stabileste modul de evaluare a intelegerii

    RăspundețiȘtergere
  22. Intrebarile cheie au rolul stimularii gandirii elevilor si orientarii interesului pentru descoperirea cunostintelor esentiale.
    Planificarea evaluarii continue centrate pe elev trebuie sa aiba in vedere atat elevii cat si obiectivele învăţării, care ne conduc la alegerea metodelor optime de evaluare si urmarirea progresului.

    RăspundețiȘtergere
  23. "Intrebarile cheie provoaca, stimuleaza, antreneaza, motiveaza, lumineaza." (Constantin Cepoi) Intrebarile cheie deschid mintea elevilor spre esential.
    Proiectele reprezinta o cale de evaluare eficienta deoarece se folosesc instrumente de evaluare diverse (fise de observatie, grile de evaluare etc).

    RăspundețiȘtergere
  24. 1. Intrebarile cheie trebuie formulate in asa fel sa starneasca interesul si curiozitatea pentru tema in discutie, mai mult, sa determine elevul sa fie motivat si interesat in a aborda corespunzator sarcinile primite.
    2. Evaluarea continua centrata pe elev se face prin folosirea metodelor activ-participative moderne, concepute in mod creativ de catre educator, pornind de la Curriculum National, alegerea competentelor specifice si proiectarea obiectivelor operationale in asa fel sa se poata obtine rezultate masurabile.

    RăspundețiȘtergere